Blauwe Diesel

Informatie  met dank aan o.a. de website van Future Fuels, ontwikkelaar van de Blauwe diesel.

RFU is trotse verkoper van zgn. Blauwe Diesel, door de producent ook wel Neste MY Renewable Diesel genoemd. Wij hebben gekozen voor de HVO100, dat betekent dat het volledige product HVO is.

 

Blauwe Diesel is géén biodiesel (dus géén FAME) maar een HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Blauwe Diesel is een volledige dieselvervanger en geen brandstoftoevoeging (brandstofadditief). Blauwe Diesel wordt gemaakt van plantaardige afval oliën, dit zijn hernieuwbare grondstoffen.

 

N.B. Biodiesel en HVO worden van dezelfde grondstoffen gemaakt (bijvoorbeeld frituurvet), maar dat is ook de enige overeenkomst. Het zgn. 'maak'proces is compleet anders.

- Biodiesel wordt 'veresterd' (het plantaardige vet wordt uit de olie gehaald) waardoor een gelige brandstof met sléchte wintereigenschappen en een hoog vetzuurgehalte ontstaat (niet goed voor je motor en brandstoftank natuurlijk).

- Om HVO te maken worden de plantaardige oliën behandeld met waterstof. Zo wordt de energie uit de olie gehaald welke gebruikt en omgezet wordt in een synthetische brandstof met dezelfde eigenschappen als de (bij iedereen bekende) fossiele diesel. Dit proces met waterstof resulteert in een waterheldere brandstof met altijd dezelfde kwaliteit en voordelen. 

 

Maar als Blauwe Diesel gemaakt wordt van afval, kan het dan wel goed zijn? Het antwoord is, ja. Het is technisch zelfs beter dan gewone diesel. Blauwe Diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Deze biologisch afbreekbare duurzame diesel is ongevoelig voor bacteriegroei, waardoor de kans dat filters verstopt raken of dure brandstofsystemen kapotgaan tot het minimum gereduceerd worden. De kwaliteit van de Blauwe Diesel B100 is het beste voor ons milieu en de techniek van de machines.

 

Blauwe Diesel wordt gemaakt van afval en is daarom een circulair product. Het afvalproduct bestaat uit resten van plantaardige oliën die eerst een voedseldoel hebben gediend. De afvalproducten die vrijkomen zodra de grondstof is klaargemaakt voor menselijke consumptie, worden normaal gesproken gestort of verbrand. Nu gebruiken ze deze afvalproducten om Blauwe Diesel van te maken. Het is dus duurzaam, herwinbaar, emissiearm en stelt dieselgebruikers in staat om tot wel 90% CO2 te reduceren.

"Zelf gebruiken we de Blauwe Diesel ook in onze Landrover, in onze International tractoren, de John Deere grasmaaier én in onze Bootlift! Fijn dat we zo kunnen bijdragen aan een fossielvrije toekomst. 

Fijne bijkomste is dat het verbruik met 10% afgenomen is, waardoor de meerprijs ook te verwaarlozen is..."

 

Geen nadelen dan?

"RFU kan maar 1 nadeel(tje) noemen... er ligt kleurloze vloeistof onder de motor, waar komt de lekkage vandaan? Dat opsporen van die lekkage is iets lastiger, want de HVO is net zo helder als (drink)water. Geurloos en super schoon, bijzonder! Of je dit een nadeel moet vinden, wij vinden eigenlijk van niet, maar als je toch iets moet noemen...?"

 

"Houd je niet van diesellucht tijdens het gebruik van je heteluchtverwarming? Tank dan ook vooral Blauwe Diesel!"


nl

WOLKOM

maandag t/m vrijdag

8.00 - 16.30 uur

zaterdag &

zondag op afspraak

 RFU Jachtspecialist BV

It String 9 - 9011 TA  JIRNSUM


WELCOME

monday to friday

8.00 - 16.30 

saturday &

sunday by arrangement

 RFU Jachtspecialist BV

It String 9 - 9011 TA  JIRNSUM


WILLKOMMEN

von Montag bis Freitag

8.00 - 16.30 Uhr

Samstags &

Sonntags nach Absprache

 RFU Jachtspecialist BV

It String 9 - 9011 TA  JIRNSUM